Autor Wiadomość
Ena
PostWysłany: Czw 9:03, 28 Sie 2014    Temat postu:

TWÓRCZA TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA



autor: Władysław Pitak

Psychoterapeuta analizuje i bada zachowanie człowieka po to, by je coraz lepiej rozumieć, by promować zachowania dojrzałe oraz by , w razie potrzeby , modyfikować zachowania niedojrzałe czy zaburzone.

Popatrzmy w skrócie na koncepcje człowieka, na których opierają się najważniejsze szkoły i systemy psychologiczne.


Pierwszą z tych szkół jest PSYCHOANALIZA. Obejmuje ona nurty i kierunki, które wyraźnie różnią się między sobą. Wspólną ich cechą jest przekonanie, że ludzkie zachowanie jest kształtowane poprzez impulsy i popędy natury biologicznej ( seksualnej oraz agresywnej).

Z kolei BEHAWIORYZM prezentuje mechanicystyczną wizję człowieka i jego zachowania . W tej perspektywie człowiek jest traktowany jako bierny organizm, który w regulowaniu swego zachowania jest całkowicie sterowany przez środowisko zewnętrzne, a zwłaszcza przez system nagród i kar. Behawioryzm interesuje się jedynie zachowaniami typu molekularnego, ignorując wszelką aktywność człowieka w wymiarze całościowym i zintegrowanym.

W latach pięćdziesiątych naszego stulecia pojawiła się psychologia HUMANISTYCZNA, jako "trzecia siła" wśród najważniejszych kierunków psychologicznych Humaniści sugerują, że to nie określone zachowania czy więzi międzyludzkie decydują o naszym losie, lecz wyłącznie nasze sposoby myślenia. Posiadanie pozytywnych przekonań na temat samego siebie jest tu uznawane za sprawdzian zdrowia psychicznego oraz kryterium właściwej postawy wobec siebie.

Tymczasem jest rzeczą oczywistą, że człowiek dojrzały psychicznie to nie ten, który widzi siebie w sposób pozytywny lecz ten, który patrzy na siebie w sposób prawdziwy, czyli realistyczny, a przez to także zróżnicowany. Taki człowiek wymaga od siebie znacznie więcej niż tylko "pozytywnego" myślenia. Wymaga od siebie pozytywnego postępowania..

Humanistyczna recepta na osiągnięcie szczęścia bywa jednak bezkrytycznie akceptowana przez wielu psychologów i pedagogów z tego względu, że nie stawia ona poważnych wymagań. Jest przecież znacznie łatwiej "pozytywnie" myśleć, niż pozytywnie postępować.
Tymczasem prawdziwe i trwałe szczęście może przynieść człowiekowi jedynie świat pozytywnych działań, dojrzałych emocji . Emocje to reakcje człowieka na własne zachowania, a także na sytuacje zewnętrzne, które mają na niego wpływ. Reakcje te wyrażają się poprzez radość, satysfakcję, poczucie pewności siebie, albo poprzez niepokój, wstyd, poczucie winy, depresję, gniew, nienawiść.

Wszystkie emocje są pozytywne jako nośniki informacji o naszym życiu. Co więcej, im bardziej bolesne są przeżywane emocje, tym cenniejszą stanowią one informację. Im większy mamy dostęp do informacji o nas samych i o naszym położeniu, tym większą mamy szansę na właściwe postępowanie i na szczęśliwe życie.

Emocje są nie tylko źródłem informacji. Niosą ze sobą także energię i motywację do działania w kierunku pozytywnym i do powstrzymywania się od działań szkodliwych. Gdy zrobimy coś dobrego, to towarzysząca temu satysfakcja mobilizuje, by dalej tak postępować. Z kolei naszym niewłaściwym zachowaniom towarzyszy niepokój, ból, gniew, a czasem nawet rozpacz.

Gdy człowiek unika kontaktu z emocjami, wtedy nie tylko traci szansę na zrozumienie własnej sytuacji życiowej, ale też ryzykuje, że emocje, których sobie nie uświadamia, zaczną kierować jego myśleniem, postępowaniem i w końcu całym życiem. Jeśli więc ktoś przeżywa nienawiść i nie ma odwagi, by sobie to uświadomić, to taka nieuświadomiona nienawiść będzie nadal kierowała jego postępowaniem, a on sam nie będzie mógł tego zmienić.

Dojrzałość natomiast to sytuacja, w której emocje informują o mojej aktualnej sytuacji życiowej, lecz mną nie rządzą. Dojrzałość w sferze emocjonalnej oznacza ponadto odkrycie, że bolesne emocje nie są nieszczęściem, lecz ważną, chociaż bolesną informacją.

Powinniśmy zatem czynić nie to, co w danej sytuacji jest emocjonalnie przyjemniejsze lecz to, co jest wartościowsze. Miłość i odpowiedzialność jest trudniejsza niż wygodnictwo i egoizm, ale owocuje radością, poczuciem bezpieczeństwa i wewnętrznym zadowoleniem.

Na każdym człowieku, który poświęca się poradnictwu psychologicznemu czy praktyce terapeutycznej, spoczywa obowiązek wzięcia osobistej odpowiedzialności za to, w jaki sposób i na ile pomaga ludziom w dojrzałym rozumieniu własnej tajemnicy oraz w dojrzałym kształtowaniu własnego życia.

W tym sensie psychoterapeuta nie powinien obiecywać osobie cierpiącej emocjonalny pokój i dobry nastrój za każdą cenę . Satysfakcja emocjonalna nie jest bowiem celem, lecz jednym ze skutków autentycznej egzystencji ludzkiej.

Zadaniem odpowiedzialnego psychologa jest stawanie się "space maker", czyli czyniącym przestrzeń, to znaczy pomagającym danej osobie w odkryciu i akceptacji całego bogactwa ludzkiej rzeczywistości. Tak sobie wyobrażam TWÓRCZĄ TERAPIĘ POZNAWCZO-BEHAWIORALNĄ , ale jednocześnie nie kwestionuję zasadności stosowania (w niektórych sytuacjach) terapii wyprowadzonej z teorii psychoanalitycznych.

Pozdrawiam czytelników tego artykułu .


Władysław Pitak - psychoterapeuta rodzinny

PS. Zapraszam do strony :

http://logos.pomorze.pl
e-mail: logos@logos.pomorze.pl

http://www.psychoterapia.pun.pl/viewtopic.php?id=45
Peti
PostWysłany: Sob 7:21, 27 Kwi 2013    Temat postu:

.
GŁOWA DO GÓRY - BĘDZIE DOBRZE
Chodź na stronę:
http://www.logos.dt.pl/oferty






1.Relaksacja progresywna wg Jacobsona
2.Trening autogenny wg Schultza
3.Jak radzić sobie ze stresem

Nagrania na płytach dvd.
Opracowanie i prowadzenie ćwiczeń:
Władysław Pitak




zamówienia:
tel.94-340-60-06
tel.600-809-254
biuro@logos.dt.pl

.
Gość
PostWysłany: Sob 9:57, 12 Lut 2011    Temat postu:

20 czerwca podczas corocznej konferencji Europejskiej Organizacji Ludzkiej Reprodukcji i Embriologii, która odbyła się w Pradze, Shaw zwrócił uwagę, że 2 mln lat ewolucji ukształtowały kobiety tak, aby stawały się matkami w wieku kilkunastu, najwyżej dwudziestu kilku lat.

Miały najwyżej dwie-trzy dekady na wychowanie dzieci, umierały zazwyczaj krótko po osiągnięciu menopauzy albo nawet przed nią. Obecnie panuje całkowicie inna sytuacja, jednak uwarunkowania stworzone przez dziesiątki tysięcy lat ewolucji homo sapiens nie zmieniły się. Może także dlatego dzieci urodzone przez młode matki mają lepsze widoki na najdłuższe życie.
fobia
PostWysłany: Nie 11:32, 31 Paź 2010    Temat postu:

.

LOGOS-Koszalin
LOGOPEDIA MEDIALNA

Władysław Pitak



dla dziennikarzy, pracowników mediów, rzeczników prasowych, pracowników PR, menedżerów.

Zajęcia odbywają się w formie 3-dniowych zjazdów (od piątku do niedzieli).
W programie między innymi zajęcia obejmujące zagadnienia z zakresu estetyki żywego słowa, interpretacji tekstów, elementów retoryki, pracy nad głosem, pracy przy mikrofonie, przygotowania wystąpienia przed kamerą, kształtowania wizerunku, elementów psychologii w komunikacji, technik pokonywania stresu.

Prowadzi je logopeda, muzykoterapeuta, aktor estradowy, operator kamer filmowych i telewizyjnych, wizażysta – Władysław Pitak.


Adres:


Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy
„LOGOS”
ul. Pieczarek 4,
75-900 Koszalin
tel. (94) 340-60-06
kom. 600-809-254



Kontakt:

e-mail :
logos@logos.pomorze.pl
strony URL:
www.logos.pomorze.pl
rozmowa_opp
PostWysłany: Pon 23:18, 27 Wrz 2010    Temat postu: Inteligentna seksualnie - warsztat w Poznaniu

Ośrodek Psychoterapii i Pomocy Psychologicznej ROZMOWA serdecznie zaprasza na warsztat pt.
„INTELIGENTNA SEKSUALNIE”
Każdy może być głęboko usatysfakcjonowany i inteligentny w swoim życiu seksualnym. Satysfakcjonujące życie seksualne to nie jest coś co się przytrafia w życiu, ale raczej coś nad czym można pracować. W trakcie warsztatu będziemy odkrywać mocne strony z obszaru naszej seksualności. Sprawdzimy, co w tym temacie przekazały nam nasze babki i matki. Przyjrzymy się źródłom naszej seksualności i płynącym z nich przekonaniom, zakazom i ocenom. Odpowiemy sobie na pytanie, co to w ogóle znaczy: być inteligentną seksualnie. Jak taką inteligencję rozwijać, aby nie tylko udoskonalić swoje życie seksualne, ale także podtrzymywać relację z partnerem i budować trwały związek? Jak otwarcie rozmawiać o seksie i czerpać radość ze zmysłowych doznań? Jak być bardziej otwartą i twórczą, jak stworzyć prawdziwą bliskość? Odpowiedzi poszukamy w przyjaznym klimacie kobiecej grupy.
Organizacja warsztatu
Kontakt: 603-408-842
Grupa: 10-12 osób
Tryb zajęć: środy ( 6 spotkań 3 godzinnych)
Prowadzące: Izabela Turbaczewska-Brakoniecka psycholog, psychoterapeutka, absolwentka Studium Psychoterapii w Laboratorium Psychoedukacji - Instytut Treningu i Terapii w Warszawie oraz Studiów Podyplomowych Pomocy Psychologicznej w dziedzinie Seksuologii. Jest w trakcie procedury certyfikacyjnej na seksuologa klinicznego. Zajmuje się pracą z osobami, które mają niesatysfakcjonujące związki emocjonalne, są w konflikcie lub w sytuacji rozstania, cierpią na depresję, nerwice, zaburzenia lękowe, mają problemy seksuologiczne. Ma także doświadczenie w pracy z osobami, które w przeszłości doświadczały przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej. Pracuje również z osobami, które cierpią z powodu niepłodności. Prowadzi psychoterapię indywidualną, grupową oraz par i małżeństw. Anita Boratyn-Podeszwa psycholog. Ukończyła studia psychologiczne w 1993 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Absolwentka Studium Pomocy Psychologicznej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego w Warszawie oraz Studiów Podyplomowych Pomocy Psychologicznej w dziedzinie Seksuologii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Jest w trakcie procedury certyfikacyjnej na seksuologa klinicznego. Pracuje z dorosłym pacjentem indywidualnym zgłaszającym: problemy sfery seksualnej, dolegliwości lękowe, obniżenie nastroju, objawy psychosomatyczne.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group